محمدرضا آهنج در گفتگو با خبرنگار مهر درباره ساخت فیلم "سرقت" گفت: "بهترین فیلم های پلیسی به خصوص با مضمون سرقت و تعقیب و گریز دزد و پلیس متعلق به هالیوود است. بنابراین من به عنوان کارگردانی که میخواستم در این ژانر فیلم بسازم بیتاثیر از الگوهای ذهنیام که نشات گرفته از همین فیلم هاست نبوده ام. اما فیلم خاصی را به عنوان الگو مد نظر نداشتم."
آهنج پشت صحنه فیلم "سرقت"
کارگردان "سرقت" با اشاره به تفاوت نگاه به آدمهای منفی و باهوش نشان دادن دزد در فیلم گفت: "سالها پیش در آسیبشناسی سینمای دفاع مقدس گفته میشد نباید دشمن را ضعیف و رنجور نشان داد، چون کوچک کردن دشمن پائین آوردن ارزش کار رزمندگان است. این آسیبشناسی در آن ژانر تا حدودی جواب داد، ولی در عرصه فیلمهای پلیسی این اتفاق هنوز نیفتاده که باید آن را آسیبشناسی کرد. در واقع ما هر چقدر تبهکار را قوی و باهوش نشان دهیم، میزان قدرت و ذکاوت پلیس را تصویر کردهایم."
وی در پاسخ به این سئوال که با وجود قدرتمند نشان دادن دزد در فیلم "سرقت" اما در نهایت او به شکلی مبتدیانه به دام پلیس میافتد گفت: "یکبار دیگر اگر فیلم را ببینید متوجه می شوید که مکان اختفای او توسط همسرش به پلیس اطلاع داده شده است. همسر پژمان هم طبق گفته سرگرد به این دلیل که او دستش به خون آلوده شده این کار را انجام داده و با پلیس همکاری کرده است."
آهنج سپس درباره کیفیت فیلمهای پلیسی که در هفته ناجا از شبکه دو پخش شد گفت: "من نمی خواهم زحمت دوستان دیگرم را که به این مناسبت فیلم تولید کرده اند زیر سئوال ببرم. ولی معتقدم آنها می توانستند با نگاه بهتر و تامل بیشتر آثارشان را تولید کنند. به هر حال زمان برای تولید این فیلم ها بسیار محدود بود و اگر دوستان فرصت بیشتری داشتند قطعا نتیجه کارشان بهتر می شد."
این فیلمساز در پایان از علاقه شخصی خود برای ساخت فیلم در ژانر پلیسی گفت و تصریح کرد: "این ژانر جای کار بسیاری دارد و تمایل به ادامه فعالیت در این ژانر دارم. البته به شرطی که فیلمنامه خوبی به دستم برسد." فیلم تلویزیونی "سرقت" به کارگردانی محمدرضا آهنج یکشنبه شب در قالب جشنواره فیلم های پلیسی از شبکه دو سیما پخش شد.
نظر شما